Försvara Alingsås hyresgäster!

Rätten till bostad är en mänsklig rättighet. Alla människor ska ha tak över huvudet till en rimlig kostnad. Så är det inte idag i Sverige. Många har inte en egen bostad, många har inte råd att bo kvar i sin bostad och många har svårt att få ekonomin att gå ihop till följd av dyra boendekostnader. För alla er som redan har det tufft i vardagen riskerar det nu att bli tuffare.

Alliansen i Alingsås öppnar i sin budget upp för att sälja ut Alingsåshem. Budgeten som röstades igenom i Riksdagen innebär ett stopp för investeringsstöd för billigare hyresrätter och studentbostäder. Vilket flertalet branschorganisationer kraftigt har kritiserat. Dessutom har Alliansen och Sverigedemokraterna öppnat upp för att införa marknadshyror inom hyresrätter. Om marknadshyror införs kan det innebära hyreshöjningar på mellan 24-54 % och ökad otrygghet för hyresgäster.

Jag vet inte vilken värld Kristersson, Busch Thor, Lööf, Åkesson eller Björklund lever i. Men i min värld är problemet på den svenska bostadsmarknaden inte att vanligt folk betalar för lite pengar i hyra. Problemet är att det byggs för lite bostäder för vanligt folk. Problemet är att det är för dyrt för vanligt folk att leva ett drägligt liv samtidigt som en ska betala alla sina fasta kostnader. Det är redan nu för dyrt för många pensionärer, studenter, sjukskrivna och ensamstående att bo.

Pensionärer ska i Sverige 2018 inte behöva gå och oroa sig om de kan köpa mat i slutet av månaden. Ungdomar ska kunna flytta hemifrån till bra hyresrätter som de har råd att bo i. Ensamstående föräldrar ska ha möjligheten att må bra tillsammans med sina barn utan att behöva oroa sig över boendekostnader. Väldigt många hyresgäster både i tätort och landsbygd har det redan ekonomiskt tufft.

Lösningen är inte mindre hyresrätter och dyrare boendekostnad för alla som bor i hyresrätt!
Därför motsätter sig Vänsterpartiet alla politiska förslag som öppnar upp för en dyrare och otryggare bostadssituation för Alingsåsare.

Därför säger vi följande:
Alla ska ha råd att bo kvar i sitt hem även efter en upprustning.
Vi måste värna om vår allmännytta, sälj inte ut Alingsåshem.
Stoppa marknadshyrorna.
Bygg hyresgäster som vanligt folk har råd att bo i.

• Marcus Wallin
    medlem i Vänsterpartiet.