KD har länge velat slakta Arbetsförmedlingen

Vänsterpartiet i Alingsås delar Lady France Mulumbas (KD) oro för konsekvenserna över  arbetsförmedlingens strama budget, men menar att KD står bakom budgetens kraftiga nedskärningar.

Det är intressant att läsa Lady France Mulumba (KD) i AT 2020-01-01. Vänsterpartiet delar oron som uttrycks över Arbetsförmedlingen strama budget, och de konsekvenser det riskerar att få för de kommuner som drabbas av nedskärningarna och de individer som riskerar att bli utan hjälp och stöd för att få arbete eller den utbildning de behöver för att kunna komma i arbete.

Däremot vore det ju klädsamt av Lady France att nämna att hennes parti, Kristdemokraterna, låg förra vintern tillsammans med Moderaterna och med benäget stöd av Sverigedemokraterna, bakom den servettbudget som innebär synnerligen kraftiga nedskärningar i Arbetsförmedlingens resurser.

Det var en budget som fick stora konsekvenser, något man idag inte gärna vill kännas vid från nämnda partier. Att Vänsterpartiet senare tillsammans med M och KD fick regeringen att backa från de katastrofala LOV-planerna man hade, är kanske plåster på såren men tvättar inte bort det faktum att KD länge velat slakta Arbetsförmedlingen. Att nu gråta krokodiltårar över att detta faktiskt sker, är något pikant!

Vidare anser uppenbarligen Lady France och KD att det viktigaste här är att ha kontroll över utgifter för försörjningsstödet i kommunen och man oroar sig över att människor i behov av hjälp vänder sig till den lagstadgade rättighet man har att få hjälp av de sociala myndigheterna.

Vi kan bara önska att Lady France framför sin oro över Arbetsförmedlingens tillstånd till sina partikamrater i Sveriges riksdag istället. Där är de mer än välkomna att i framtiden stödja Vänsterpartiets förslag som syftar till att stärka, snarare än stjälpa, Arbetsförmedlingen.

Martin Lindberg (V), gruppledare

Maria Adrell (V), ledamot av socialnämnden