Vinstdrivande vårdbolag urholkar välfärden!

I AT (2020-02-13) kan vi läsa att Vardaga tänker driva det nya äldreboendet på Brogården. Vardaga är kanske mer känt under sitt gamla namn, Carema. Carema blev rikskänt för företagets vanvård och underbemanning på äldreboenden.

Detta är ju i sig inget konstigt. Bolag som Vardaga/Carema har bara ett syfte, och det är att maximera sina vinster på bekostnad av personalens arbetsmiljö, våra äldres välmående och våra skattemedel.

För pengarna tjänar de genom att systematiskt underbemanna och spara in på allt som går att spara in på. Vardaga driver i skrivande stund till och med rättsfall till domstol gentemot kommuner för rätten att få underbemanna sina boenden. Vanvård är uppenbarligen en följd av företagets affärsmodell. Vardaga verkar utifrån företagets agerande totalt sakna ansvarskänsla gentemot boende, kommuner, personalen eller mot medborgarna i Alingsås. De svarar bara inför sina aktieägare som skrattar gott när de smusslar undan våra skattepengar till olika skatteparadis runt om i världen. Skattepengar som i sin helhet borde gå till våra äldre.

Det är talande att bolaget säger att det politiska klimatet i Alingsås är välkomnande. Att Alingsås högerpartier är blott bulvaner för en ohämmad och brutal marknadskapitalism är sedan länge tydligt, inte minst såg vi det när LOV röstades igenom, men det är uppfriskande att se det uttalat på ett så tydligt sätt. För Alingsås politiska ledning och Sverigedemokraterna går uppenbarligen vinster till eliten med konton på Caymanöarna före en dräglig vård av Alingsås äldre medborgare!

Vänsterpartiet Alingsås säger konsekvent nej till rovdrift på våra äldre. Vi kommer tillsammans med boende, personal och alla andra i Alingsås ta kampen för att värna och stärka vår gemensamma välfärd! Vinstdrivande vårdbolag urholkar välfärdens resurser och ska stängas ute för att stoppa deras plundring av våra gemensamma tillgångar. Alingsås skattepengar ska gå till Alingsås – inte till skatteparadis!

Vänsterpartiet Alingsås