Hur eniga är Alingsåsmoderaterna i krafttagen mot sexköp?

Kvinnor är inga handelsvaror!

Precis som Moderatkvinnorna skriver i AT 27 maj blev vi vänsterpartister också upprörda när vi fick veta att den fd proffsboxaren och TV-profilen Paulo Roberto åkt dit för sexköp.

Ni frågar er hur människor, företrädesvis män, kan anse att det är ok att köpa en annan människas kropp. Den frågan ställde vi oss när, en politiker, från Alingsåsmoderaterna i kommunfullmäktige och kultur och utbildningsnämnden, skrev på Twitter att Roberto inte agerat moraliskt fel. Moderaten gillar även inlägg om att det är sinnessjukt att sexköp är olagligt.

Precis som ni moderatkvinnorna vill vi ta krafttag mot sexköp och mäns attityder om sexköp. Vi gläds därför åt att Vänsterpartiets (V) förslag om straffskärpning för sexköp nu stöds av 5 av 8 riksdagspartier, i november röstade alla partier emot utom V.

Alingsåsmoderaten anser dock att förslaget är ”Ännu ett slag mot kvinnors självägande och självständighet. Är regeringen av uppfattningen att kvinnor är för dumma för att fatta beslut om sig själva?”. Är det här representativa åsikter för Moderaterna? Vi tror inte det.

Vi är övertygade om att vi inte är ensamma om att bli upprörda över den här kvinnosynen. För som Moderatkvinnorna själva skriver i AT, för att få män att sluta ta sig rätten att köpa sex måste vi arbeta med pojkar och mäns attityder och normer om kvinnor och sexköp. Vi måste ta krafttag mot trafficking, sexköp och stötta människor som exploateras och utsätts för sexualiserat våld i industriell skala. Trafficking och sexköp, är allvarliga brott som omfattar många olika typer av utnyttjande och olika grad av kränkning, trauma, fysiskt och psykiskt våld för den utsatte.

Därför förväntar vi oss att politiker som bland annat är ansvarig för Alingsås gymnasium inte förespråkar sexköp och utnyttjande av kvinnors kroppar. Vi hoppas att samtliga partier i Alingsås delar den åsikten och agerar därefter. Förhoppningsvis leder den diskussion som nu pågår till positiva åtgärder, inom politiska partier och samhället.

• Beatrice Scherberg, internfeministiskt ansvarig
  • Maria Adrell, internfeministiskt ansvarig Västdistriktet