Vi värnar om Alingsåshem!

Alla människor ska ha möjlighet till ett eget hem till en rimlig kostnad. Så är det inte idag i bostadsbristens Alingsås. Bostadsbristen begränsar människors frihet och i förlängningen samhällets utveckling.

Vänsterpartiet vill bygga bort bostadsbristen, särskilt vill vi bygga hyresrätter med rimliga hyror som folk har råd med
Regeringen har tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om att införa marknadshyror. Det anser vi i Vänsterpartiet är helt orimligt. Här i Alingsås har vi stor brist på hyreslägenheter och flera års kötid i Alingsåshem. Det är oacceptabelt anser vi. Alla människor behöver någonstans att bo, inte bara de som har mycket pengar på banken. Hyresrätten gör det möjligt för de flesta att flytta dit jobb och utbildning finns. Vänsterpartiet värnar hyresrätten som upplåtelseform.

En stor del av Sveriges bostadsbestånd är idag gammalt och i behov av upprustning. Många renoveringar är nödvändiga, men måste ske på ett sätt som hyresgästerna har möjlighet att påverka. Alla ska ha råd att bo kvar i sitt hem även efter en upprustning. En stark allmännytta är avgörande för att klara bostadsförsörjningen. Därför vill vi behålla Alingsåshems lägenheter, till skillnad från flera partier i kommunen som gärna säljer alingsåsares hem till privata fastighetsägare. Vi anser därför att det bör krävas tillstånd från länsstyrelsen vid försäljning av allmännyttiga hyresrätter.

I Sverige har vi kollektivt förhandlade hyror som sätts utifrån en bostads bruksvärde. Ibland hävdas det att marknadshyror skulle vara en lösning på bostadsbristen. Men tvärtom kommer det resultera i chockhöjda hyror. För att säkerställa en stark allmännytta där kommunen tar sitt bostadsförsörjningsansvar krävs vänsterpolitik. Därför kämpar Vänsterpartiet Alingsås för att stoppa marknadshyror samtidigt som vi investerar bort bostadsbristen och säkerställer alingsåsares rätt till en bra bostad.

Martin Lindberg, gruppledare.
Maria Adrell, ordförande.
Marcus Wallin, styrelseledamot Alingsåshem.