Debattartikel: Korrekta verklighetsbeskrivningar är viktiga!

Kent Perciwall (KD), ordförande i Barn- och ungdomsnämnden, skriver att när personal påtalar problem tar den politiska ledningen det på allvar. Dock påpekar Perciwall (KD) att det är viktigt att verklighetsbeskrivningen blir korrekt och skriver ” I Alingsås kommun har vi valt att satsa på att ha en så hög grundbemanning som möjligt för att skapa kontinuitet och trygghet för barnen”, samt ”När man som i Alingsås fall valt att prioritera högre grundbemanning framför många vikarier vinner vi i kontinuitet och stabilitet på längre sikt”.

Även vi vänsterpartister tycker korrekta verklighetsbeskrivningar är viktiga, därför vill vi göra några klargöranden: Lärartätheten i Alingsås förskola och kommunala grundskolor är sämre än genomsnittet i riket för åren 2017, 2018 och 2019 (Källa: Kolada). Antalet inskrivna barn per årsarbetare inom Alingsås förskola och grundskola är högre för Alingsås än riksgenomsnittet för åren 2017, 2018 och 2019 (Källa: Kolada).

Statistiken visar en annan verklighetsbeskrivning än den som Perciwall (KD) vill förmedla till personalen. Statistiken visar det som vi inom Vänsterpartiet sedan länge lyft i Alingsås: Det satsas inte alls på verksamheterna utan årligen genomförs det besparingar på bekostnad av personalens arbetsmiljö och välmående. Tidigare år samt år 2022 och 2023 ger Alliansen mindre pengar än föregående år till Alingsås förskolor, fritidshem och grundskolor. Men verksamheterna har fortfarande samma krav och lagkrav att följa. Det innebär att samma personal måste springa lite fortare, ta lite mindre rast, hjälpa barnen lite mindre och stressa lite mer för att täcka upp för alla de revor som besparingarna orsakar i verksamheterna.

Alingsås barn, elever och personal förtjänar bättre. Nedskärningspolitiken måste upphöra och ersättas av en politik som låter verksamheternas behov styra, inte för små ekonomiska budgetar som bortser från människors behov. Det har och kommer alltid vara Vänsterpartiets ledmotiv i vårt politiska arbete.

Styrelsen, Vänsterpartiet Alingsås