Vi kan inte vara på två platser samtidigt!

35 miljoner kr beräknas underskottet för vård- och omsorgsnämnden (VON) för år 2020. I Alingsås Tidning (AT) säger förvaltningschefen att ”effektiviseringar” behövs för att få budget i balans. På ren svenska betyder det: Budgeten tar inte hänsyn till verksamheternas behov och mer besparingar krävs. Budget i balans handlar inte om att skapa högkvalitativ vård och omsorg eller god arbetsmiljö för personalen.

Eva-Lotta Pamp (M), ordförande VON, menar att nämndens största utmaning är att förstå allvaret och att verksamheterna kostar för mycket, att fler besparingar är möjliga och att personal inte ”optimerar sin arbetstid”. Åsikterna är totalt verklighetsfrånvända men vanliga hos högerpolitiker. Högerns politik har som uttalat syfte att genom besparingar urholka kvaliteten i vår gemensamma välfärd för att sedan föreslå privatiseringar som lösningen på problem de själva orsakat. Att vi har dåligt med pengar inom den kommunala välfärden är inte så konstigt när högern sänkt skatterna med hundratals miljarder kronor.

Vi vet att fler besparingar är omöjliga, det hotar våra brukares hälsa och säkerhet, samtidigt som vi blir sjuka av den skadlig arbetsmiljö. När Pamp (M) säger att vi måste byta om snabbare och ha snabbare överläggningar betyder det: Ni måste sluta slappa och er arbetsmiljö och schema måste försämras ännu mer för att få budget i balans. Det visar hur lite förståelse det finns för att vi är människor som arbetar med andra människor. Vi kan inte springa fortare, vi har inte fler armar och vi kan inte vara på två platser samtidigt.

Vi välfärdsarbetare går sedan länge på knäna och uttalanden är ett slag i ansiktet på oss. Att Pamp (M), under en dödlig pandemi, vill spara pengar inom äldreomsorgen visar vikten av nytt politiskt styre. En annan välfärd där behoven styr är möjlig, men inte under Moderaternas styre. Ett nytt politiskt styre som inte gör personalen sjuk och äventyrar individens omvårdnadsbehov är därför ett måste. Det kämpar vi inom vänstern för!

Christoffer Salander, vårdpersonal inom Nattpatrullen-Alingsås (V),
Meltem Cimem, sjuksköterska Alingsås kommun (V) , Marcus Wallin, personlig assistent (V)