Uttalande från styrelsen i Alingsås till partistyrelsen

Av bakgrund till gårdagens besked att Kommunal och IF Metall ställer sig bakom PTK och Svenskt Näringslivs avtal och försämringar så vill vi i Vänsterpartiet Alingsås styrelse skicka följande uppmaning till partistyrelsen.
Vi uppmanar partistyrelsen att hålla fast vid att LO som kollektiv måste ställa sig bakom en eventuell uppgörelse om arbetsrätten för att vi ska kunna acceptera uppgörelsen. Vi anser även att det måste finnas en gräns när det gäller att ställa sig bakom LO. Om LO slutligen väljer att ställa sig bakom historiska försämringar av anställningstryggheten så bör Vänsterpartiet vara tydliga med att vår lojalitet i första hand ligger med den arbetande klassen och inte med socialdemokratiska LO.
Vänsterpartiet Alingsås styrelse anser att om förutsättningarna förändras utifrån det scenariot är det Vänsterpartiets uppgift att fälla regeringen som en sista strategisk utväg för att stoppa försämringarna och därmed öppet visa den arbetande klassen vårt stöd.
Vänsterpartiet Alingsås