Nominering 21 nov

Valberedningens förslag till kommunala parlamentariska uppdrag

Till medlemsmöte Vänsterpartiet Alingsås

Valberedningen är utsedd och beslutad av Vänsterpartiet Alingsås medlemmar vid årsmöte och har bestått av Tisse Jarlsvik, Karin Berg och Lennart Arvidsson.

Valberedningens presenterar i denna skrivelse sitt förslag till val av parlamentariska uppdrag för de kommunala bolagen i Alingsås kommun. Detta är underlag till partiföreningens beslut om vilka som ska nomineras inför kommunfullmäktiges beslut om tillsättning av nämnder och styrelser (som formellt bereds av fullmäktiges valberedning).

Valberedningen har inte haft några skriftliga instruktioner från den lokala partiföreningen men har tagit stöd av Vänsterpartiets dokument ”Handledning för valberedare” samt ”För ett mer feministiskt parti Handledning för valberedningar”.

Arbetsgång

Valberedningen har arbetat för att få in nomineringar till uppdrag som ledamöter till

Fastighetskoncernen Alingsås Rådhus AB (som äger Alingsåshem och FABS) och Alingsås Energi. Bolagsstyrelserna är oftast manligt nominerade varför valberedningen särskilt uppmuntrat kvinnliga nomineringar.

Valberedningen har utgått från de nominerar som inkommit samt sökt möjliga medlemmar till uppdrag i medlemsdatabasen utifrån angivna intressen.

Redovisning/dokumentation av nomineringar kan lämnas på begäran.

Förslag till parlamentariker
De platser som ska besättas är ordinarie ledamot och ersättare till Fastighetskoncernen Alingsås Rådhus AB med tillhörande uppdrag samt uppdrag som ordinarie ledamot till Alingsås Energi med tillhörande uppdrag.

Valberedningen förslag för dessa uppdrag är:

Bolag
Ordinarie
Ersättare
Fastighetskoncernen Alingsås Rådhus AB med tillhörande uppdrag
Irene Kullner
Adele Alm
Alingsås Energi med tillhörande uppdrag
Staffan Carlsson

Presentation av de nominerade ges vid beslutande medlemsmöte.

Valberedningen, 22-11-13

Vänsterpartiet, Alingsås