Pressmeddelande: Inför feministiskt självförsvar i Alingsås skolor!

Som ett led i det viktiga arbetet och för att uppmärksamma ”Orange Day”, Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor vill Vänsterpartiet Alingsås införa feministiskt självförsvar på kommunens grundskolor och gymnasieskola.

• Mäns fysiska, psykiska och sexuella våld mot kvinnor är de grövsta uttrycken för ojämlikheten som existerar i vårt patriarkala samhälle. Rädslan för att utsättas för ett övergrepp är någonting som begränsar många tjejers liv. Genom att införa feministiskt självförsvar kan kommunen hjälpa till att stärka flickor och kvinnor att lära sig sätta värde på sig själv och att man är värd att försvara, säger motionären Marcus Wallin (V).

Feministiskt självförsvar handlar om att skaffa sig kunskap om det sexualiserade våldet, om samarbete mellan flickor eller kvinnor samt att skaffa sig handlingsberedskap att försvara sig mentalt, verbalt och fysiskt i en värld där flickor och kvinnor är underordnade och utsatta. Till skillnad från t.ex. vanliga judo- eller karatekurser handlar feministiskt självförsvar först och främst om att öka medvetenheten om pojkars och mäns sexualiserade våld mot kvinnor samt medvetandegöra flickor eller kvinnor om sina möjligheter och rättigheter att försvara sig.

För mer information och kommentar
Marcus Wallin
Ordförande och kommunfullmäktigeledamot V Alingsås