Rädda hyresrätterna - Alingsåshem är inte till salu!

”Sälj inte ut våra hem”

Många boende är oroliga inför förslaget om att göra det lättare för Alingsåshem att sälja hundratals av Alingsåshems lägenheter till privata fastighetsägare. Vi frågade fyra personer om vad de tycker om förslaget.

Politikern

Martin Lindberg, 36 år, bor hos Alingsåshem (Stockslycke)

Martin Lindberg (V) sitter i kommunstyrelsen och är motståndare till förslaget att öppna upp för utförsäljningar av Alingsåshems lägenheter. Han menar att Alingsåhem ska stå för trygghet, att bostad är en mänsklig rättighet.

– Jag ser stora risker i att vi snarare förvärrar bostadssituationen i Alingsås. Vi har sett hur det gått i andra kommuner, där privata hyresvärdar köpt upp allmännyttan och med olika metoder, bland annat onödiga lyxrenoveringar, infört kraftiga hyreshöjningar och ett minskat utbud av lägenheter som vanliga människor har råd med. Vi förlorar rådigheten över vår bostadspolitik lokalt, och hamnar helt i händerna på privata intressen.

Martin Lindberg säger att det i grunden krävs det en annan bostadspolitik nationellt, och att regeringen inser att det måste till stora investeringar i allmännyttan runt om i landet.

– Vänsterpartiet motsätter sig helt och hållet att vi säljer människors bostäder, och kommer göra allt i vår makt för att stoppa försäljningar. Ytterst vill vi att frågan ska tas i kommunfullmäktige, och där måste alla partier bekänna färg: Stöder man medborgarnas rätt till bostad, eller stödjer man privata hyresvärdars rätt att göra vinst?

Hyresgästorganisatören

Ida Elmäng Fredriksson, 30 år, bor hos Alingsåshem (Stockslycke)

Ida Elmäng Fredriksson är aktiv inom Hyresgästföreningen för att hon tror på kraften i kollektivet. Hon är kritisk till att öppna upp för utförsäljning av bostäder i det kommunala bostadsbolaget.

Om allmännyttan säljs ut kommer vissa av oss inte har råd att bo kvar. Privatiseringar leder ofta till högre hyra, och jag tänker då främst på alla pensionärer, studerande, ensamstående, arbetslösa, sjukskrivna eller andra låginkomsttagare som kommer tvingas flytta. Människor i dessa grupper har lika stor rätt till ett hem som alla andra, och höga hyror leder ofta till ekonomisk utsatthet, ännu större än den ekonomiska utsatthet som redan råder.

– Politikerna behöver tänka om, givetvis behöver vi hitta vägar som främjar Alingsås ekonomi, men jag tror inte att sälja ut delar av allmännyttan är den rätta vägen att gå.

Hyresgästen

Teodor Källhult, 29 år, bor hos Alingsåshem (Citronen)

Teodor Källhult har bott hos Alingsåshem i två år efter att ha stått i kö i mer än åtta år. Han tycker att Alingsåshem är en bra hyresvärd, även om det såklart finns saker som kan förbättras. Risken för utförsäljning av hans hem gör honom orolig:

– Min hyra är redan i närheten av halva min lön, och även om jag klarar mig ekonomiskt så vet jag andra som inte har det lika lätt. Löneökningar håller oftast inte tempot med årliga hyreshöjningar.

Teodor Källhult tycker att alla förslag som syftar till utförsäljningar ska stoppas.

– Som lönearbetare så har jag inte råd med marknadshyror eller fri hyressättning. Boende och mat är det två enda materiella sakerna vi verkligen behöver för överlevnad, så det borde ses som mänskliga rättigheter.

Hyresgästen

Chelle Bokhav, 32 år, bor hos Alingsåshem (Stockslycke)

Chelle Bokhav har bott i Alingsåshem i flera år till och från och blir helt ställd av beskedet att Alingsåshem kan komma att säljas ut.

– Hyreskostnaderna är redan så pass höga. Om Alingsåshem säljs så kommer varken jag eller många andra ha råd att bo kvar. Jag tycker absolut att förslaget ska stoppas! Som sagt ovan så är det redan höga hyror på många av Alingsåshems lägenheter och vi behöver egentligen billigare boenden, absolut inte dyrare.

”Vi tar strid för att rädda Alingsåshem!”