Rädda hyresrätterna - Alingsåshem är inte till salu!

”Vi tar strid för att rädda Alingsåshem!”

Alingsås och Sverige har i decennier saknat en social- och progressiv bostadspolitik, vilket resulterat i en extrem bostadsbrist på hyresrätter.

Hos Alingsåshem är kötiden i snitt 9 år för att bli erbjuden en lägenhet. Samtidigt lever vi mitt uppe i en pandemi med stigande arbetslöshet och ökad ekonomisk otrygghet. Därför uppmanade vi från Vänsterpartiet att Alingsåshem och den politiska ledningen skulle vara återhållsamma i årets hyresförhandling. Alingsåshems krav på 3,5 % är orimlig mitt under en pandemi, men även i en tid där hushållens disponibla inkomst sjunker. Hyresgästföreningen ansåg också att kravet från Alingsåshem var orimligt högt och efter förhandlingar landade hyreshöjningarna för 2021 i snitt på 1,45 % för Alingsåshems hyresgäster.

Men istället för att lyssna på Vänsterpartiets förslag för att lösa problemen med bristen på hyresrätter, höga hyror och trångboddhet har övriga partiet gjort tvärtom. Övriga partier har nu kommit överens om att sälja alingsåsares hem. Hundratals lägenheter kan nu komma att säljas närmaste åren, beslutet innebär även att partierna vill flytta beslut om försäljningar bort från kommunfullmäktige. Syftet är solklart: slippa ta politiskt ansvar för att sälja ut människors hem och försvaga allmännyttan.

Beslutet riskerar att leda till att hela lägenhetsbeståndet hos Alingsåshem hotas av försäljning i framtiden. Vi vet vad försäljning av allmännyttans lägenheter får för konsekvenser för hyresgästerna: högre hyror, renovräkningar och mindre boinflytande. Beslutet motiveras med att försäljningar av befintliga lägenheter ska finansiera nyproduktion. Det argumentet håller inte eftersom bostadsbolagen som köper upp äldre lägenheter gör detta för att göra vinst, vilket skapas genom att höja hyrorna, samtidigt som de nyproducerade lägenheterna har höga hyror. Resultatet blir chockhöjda hyror för befintliga och nyproducerade lägenheter.

Vänsterpartiet är av princip motståndare till ombildningar och utförsäljningar. Rätten till bostad är en mänsklig rättighet och inte något vi kan överlåta till vinstdrivande bolag. Därför säger vi nej till övriga partiernas överenskommelse om nya ägardirektiv till Alingsåshem. Därför röstade vi även nej till besluten om att ombilda lägenheter samt sälja ett lägenhetshus på Lendahlsgatan.

Vänsterpartiet kommer alltid försvara hyresrätterna, vi beklagar att övriga partierna i kommunen inte gör det. Men vi vet att tillsammans med er alingsåsare kan vi stoppa planerna på utförsäljningar och ombildningar. Vill du engagera dig bostadspolitiskt eller stoppa försäljningen av just din hyreslägenhet? Bli medlem i Vänsterpartiet.

Marcus Wallin

Vice ordförande, Vänsterpartiet Alingsås