LOV är dumdristigt, privatisera inte kärnverksamhet

I december 2019 kallade Simon Waern (S) beslutet om LOV för ”osedvanligt dumdristig politik” (Alingsåskuriren 2019-12-04). Vänsterpartiet är av samma uppfattning. Nu har Daniel Filipsson (M) kommit till insikt och backar angående införandet av LOV (Alingsås tidning 2020-08-08), det är glädjande. Politikernas uppgift att ha kontroll över skattepengar är en springande punkt vi inte får släppa.

Alingsås kommuns och svenska statens utredningar (2012 och 2014) visar att LOV för särskilda boenden kräver god kompetens inom mervärdesskatt, ersättningssystem och effektiva kvalitetskrav. Sådan kunskap saknas i många kommuner. Om privata utförare etablerar sig i egna lokaler kan avtalen mycket väl löpa i 50 år (SOU 2014:2). Att kärnverksamhet läggs ut på privata utförare är riskfyllt. Misskötsel och kostnader kan rusa iväg under lång tid utan kommunal kontroll.

Lomma kommun har haft boenden i privat regi under 15 år. De ska åter bli kommunala. Kommunstyrelsens ordförande i Lomma, Robert Wengle’n (M) säger ”Att släppa rådighet över kärnverksamhet är riskfyllt.” (Sydsvenskan 2020-03-23) (https://www.sydsvenskan.se/2020-03-23/det-gar-att-fa-mer-pang-for-pengarna-om-aldreomsorgen-drivs-i-kommunal-regi)

Vänsterpartiet värnar om trygghet och ett gott liv för alla i Alingsås. Skatteintäkterna är begränsade och måste användas varsamt och inte plockas ut som vinster av privata utförare. Kommunal verksamhet ska följas upp och kontrolleras. Det gäller även när den sköts av privata utförare. Det kan bli svårt. Privata utförare kan hävda att uppgifter är ”affärshemligheter”, så som privata skolor numera inte lämnar ut betygsstatistik.
Särskilda boenden i Alingsås ska vara de bästa, trygga, ha låg personalomsättning, gott ledarskap och formas av tydliga riktlinjer och rutiner. Det kan vi styra över om boendena är kommunala.

Maria Stern, ledamot vård och omsorgsnämnden
Vänsterpartiet Alingsås Styrelse