Vänsterseger – LOV skrotas!

Att skrota LOV är en seger för välfärden.

Från att Alingsås kommunfullmäktiges ordförande i januari 2020 klubbade beslutet att införa Lagen om valfrihetssystem (LOV) har Vänsterpartiet stått i frontlinjen för att stoppa införandet. Vi har drivit opinion på gator och torg, i Alingsås Tidning, på våra sociala medier och i de parlamentariska rummen. Målet har från början varit glasklart: Stoppa Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna och Sverigedemokraterna från att införa LOV inom äldreomsorgen.

Nu står det äntligen klart! Alliansen och SD hörsammar vår uppmaning om att ”Göra om och göra rätt – Skrota införandet av LOV!”.

Men det är viktigt att komma ihåg att Alliansen och SD struntade i förvaltningens varningar om riskerna för äldreomsorgens boende, personal, verksamheter och hela kommunens ekonomi när de röstade ja till att införa LOV.

Daniel Filipsson (M) kallade införandet av LOV för ”Alingsås största frihetsreform”, trots att förvaltningens rapport visade att valfriheten för individerna skulle minska med LOV.

Vår förhoppning är att vi nu kan se en förändring i Alingsåspolitiken. Där Alliansen och SD inser att vi ska värna om alingsåsarna och vår gemensamma välfärd, inte om storföretagens vinster. Att skrota LOV är ett bra och viktigt första steg för att påbörja en förändring inom kommunens förvaltning och styrning av välfärden. Men det här är bara början, Vänsterpartiet kommer fortsätta kämpa för Alingsås välfärd och för att förbättra och stärka vår gemensamma välfärd.

Att LOV skrotas är en seger för alla som värnar om vår gemensamma välfärd i Alingsås!