Debattartikel: Fri entré för pensionärer på Nolhaga Parkbad (2019-01-31)

Människors hälsa påverkas i hög grad av deras ekonomiska och sociala resurser. Samhällsgrupper med sämst ekonomi har generellt sämre hälsa och lever kortare liv jämfört med höginkomsttagare. Cirka 245 000 pensionärer klassas som fattigpensionärer i Sverige. Många av våra fantastiska alingsåsare klassas som fattigpensionärer och kämpar för att få ihop vardagen ekonomiskt. Handla mat, betala räkningar och samtidigt leva ett gott liv är inte lätt om en knappt har råd med ens fasta utgifter.

Signaturen ”Sigge” skrev på AT:s webb den 28 jan 2019, en öppen och tydlig fråga till kommunalrådet Daniel Filipsson: När blir det gratis att bada på Nolhaga parkbad för pensionärer och andra grupper? Sigge belyser hur Göteborgs stad tillämpar olika former av fri entré för barn och pensionärer på de kommunala badhusen och att de kan bidra till positiva hälsoeffekter för kommuninvånarna. Vänsterpartiet håller med dig Sigge, god hälsa borde inte avgöras av storleken på plånboken.

Här har vi politiker ett ansvar, ett ansvar att stå upp för våra äldre alingsåsare och göra vardagen så bra och givande som möjligt. Äldre personer som motionerar regelbundet lever friskare och längre liv. Kost och motion är två viktiga faktorer för att skapa välmående och motverka sjukdomar hos äldre. Därför är det viktigt att skapa förutsättningar för att Alingsås pensionärer ges möjligheter till fysisk aktivitet, oavsett storleken på plånboken.

Ur ett jämlikhetsperspektiv är det av stor vikt att undanröja de hinder som gör att pensionärer avstår från fysisk aktivitet. I arbetet för jämlik folkhälsa är tillgången till vår gemensamma simhall en viktig del. Att erbjuda fri entré är en jämlikhetssatsning för att utjämna skillnader i hälsa och livsvillkor. Satsningen har som syfte att garantera att alla pensionärer får chansen till en bättre hälsa och lite mer pengar i plånboken. Förhoppningsvis skapar det även en samlingsplats för våra äldre medborgare att umgås på.

Därför kommer vi i Vänsterpartiet yrka till kommunfullmäktige att pensionärer har fri entré till Nolhaga parkbad på vardagar fram till klockan 14.
• Martin Lindberg – Gruppledare
• Marcus Wallin – Vice ordförande, styrelseledamot Alingsåshem