Vi stödjer personalen inom äldreomsorgen!

I en artikel (2022-08-17) i Alingsåstidningen så får de olika partierna svara på vad de anser är viktigt för att säkra personalförsörjningen i äldreomsorgen i Alingsås. Vi i Vänsterpartiet glädjs såklart åt att de flesta partier verkar vara i viss mån överens om vikten att höja status och lön för yrket. Som ett parti som värnar välfärden ställer såklart Vänsterpartiet upp på alla förhandlingar efter valet när det gäller denna viktiga fråga. Vi måste verkligen säkerställa att det finns en rimlig arbetsmiljö i förvaltningen och att även den befintliga personalen vill stanna.

Det som dock gör mig bekymrad när det gäller detta är svaret från vice ordförande i nämnden, Birgit Börjesson (S). För Börjesson tycks det stora problemet i förvaltningen inte vara dålig bemanning och stressiga scheman som omöjliggör en meningsfull fritid och återhämtning för våra hårt arbetande anställda och som de vittnar om igen och igen. För Socialdemokraterna är det verkliga problemet uppenbarligen att personalen har mage att gå ut och berätta om detta! Är de upprop och namninsamlingar som stora delar av personalen skrivit på om dessa frågor ett problem? Att som offentliganställd berätta om sin arbetsmiljö på sociala medier, att använda sin grundlagsstadgade yttrandefrihet att påpeka problem inom äldreomsorgen är alltså enligt Börjesson fel, eftersom det förstör ”narrativet”.

För oss i Vänsterpartiet är det dock alltid viktigare att komma till rätta med problemen i grunden, än att attackera de som vittnar om dem. Jag hoppas och tror att denna inställning från partierna noga noteras av de som arbetar inom förvaltningen när de snart går till valurnan.

Martin Lindberg, gruppledare som kandiderar för Vänsterpartiet i kommunvalet.