Vänsterpartiet Alingsås ställningstagande om Mjörnstranden

Vänsterpartiet Alingsås ställningstagande till planprogrammet för Mjörnstranden. Antaget av styrelsen i Vänsterpartiet Alingsås 7 juni 2022.

Vänsterpartiet har även yrkat avslag i kommunstyrelsen på förslaget till planprogram som voteras om på Kommunfullmäktige 15 juni.

Mjörnstranden ska vara ett fritt område för alla

Vänsterpartiet anser att Mjörnstranden är en unik pärla, som med sin närhet till stadskärnan, ska utformas så att den kan nyttjas av så många som möjligt. Mjörnstranden ska framförallt vara ett friluftsområde där människor fritt kan vistas i naturen. Området ska inte upplevas bli ett nytt bostadsområde eller en förlängning av staden med hus.

För oss är det mycket viktigt att den förändring som görs blir långsiktigt hållbar, att det inte kommer finnas skäl att ångra detta beslut. Den upplevelse av stillsam natur och öppet landskap som gör området särskilt i staden bör bibehållas. Samtidigt vill vi se en ökad tillgänglighet till bad och naturupplevelse. Det ska vara ett område som det är naturligt att nå på en promenad eller med cykel. Detta gör att några delar i planen bör utgå, men andra stärkas.

Ge Mjörnstranden ett lyft utan omfattande tomtförsäljning

Bostäderna vid Västra Sörhaga tycker vi passar in som en förlängning av Sörhaga och där kan idag otillgängliga områden nyttjas. Området Skaveryd med bostäder däremot menar vi bör utgå ur planen, dels för att det kommer att påverka områdets karaktär av öppet landskap och dels kommer att innebära ett ökat bilanvändande i området. Området har planerats utifrån bästa ambitioner när det gäller småskalighet och anpassning till landskapet, men vi anar att grundorsaken till att bostadsområdet överhuvudtaget ingår i planen är för att intäkterna från tomtförsäljning ska finansiera övrig infrastruktur.

Vänsterpartiet är mycket positivt till förslag om bryggor, upprustning av strand och promenadvägar. Vi tycker att området ska vara naturnära, men kan innehålla service som kiosk, båtplatser och självklart toaletter.

Vi ser dock inget behov av restaurang och stadsliknande infrastruktur i detta område. Hamntorget är därför ett område som kan minskas i omfattning. Frågan är om just Mjörnstranden ska nyttjas för nya fotbollsplaner, då det leder till ökad trafik och parkeringsbehov. Detsamma gäller utökad båthamn, då det tar en stor del av yta möjlig för bad och vistelse i anspråk. Strandområdet mellan Playan och Lövekulle behöver främst en varsam upprustning, med förbättrad cykel och gångväg och ytterligare tillgängliga badplatser.

Nya trafiklösningar krävs för framtiden

En plan som är förberedd för framtiden med liten klimatpåverkan måste ha en genomtänkt trafikplan och ge förutsättningar för förflyttning utan bilen. Nuvarande plan är begränsat till området vid Mjörn, men kommer att påverka trafiken i andra delar av staden. Helheten hade behövt belysas i samband med planbeslutet, då vi menar att nuvarande lösning inte kommer att fungera, utan ge negativ påverkan på ett större område och även vid själva Mjörnstranden. Istället kan ambitionsnivån sänkas när det gäller parkering och bilvägar och restaurangområde.

Kommunen bör kunna finansiera en förstärkt cykelinfrastruktur med helt separerade cykelbanor både till Mjörnstranden och i hela staden, utan att behöva exploatera detta område.

Med kommande klimatförändringar blir det också allt viktigare att skydda arter och livsmiljöer för växter och djur. Det innebär inte bara att undvika att påverka just den plats där det nu finns en skyddsvärd art, utan det handlar om att bevara en typ av livsmiljö som gynnar biologisk mångfald även i framtiden. En ökad trafik påverkar också djur och växter negativt, varför just biltrafiken är en så viktig fråga när det gäller Mjörnstranden.

Utveckla Mjörnstranden så att många kan vistas fritt i naturen! Bevara områdets öppna landskap och förstärk våra möjligheter att gå och cykla.