aktuellt

Pressmeddelande: Återställ kommunens våtmarker

Att kommuner ska göra allt i sin makt för att minska koldioxidutsläppen borde vara en självklarhet.  Så är det dock inte i Alingsås kommun, trots ambitiösa naturvårdsprogram och antagna klimatmål gör politiken för lite för långsamt. Vänsterpartiet föreslår därför i en motion till kommunfullmäktige att kommunen ska ta fram en tydlig handlingsplan för återskapande av våtmarker och genomföra åtgärderna i den.

– Att återskapa våtmarker är en viktig åtgärd för att minska utsläppen av växthusgaser och bromsa klimatförändringarna. Det ökar också den biologiska mångfalden genom att det skapas levnadsmiljöer för växter och djur. Det här är en av de snabbaste klimatåtgärder som går att göra för att minska kommunens växthusgaser. Därför är det viktigt att kommunen med omedelbar verkan tar initiativ för att bevara och återställa våtmarker i kommunen säger Sanna Dabolins (V), kommunfullmäktigeledamot och motionär.

I Sverige släppte torrlagda våtmarker ut 11,6 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2021. Detta överstiger de årliga utsläppen från personbilstrafiken och motsvarar 25% av de totala utsläppen i Sverige (Källa: Naturvårdsverket).

– Politiken kan inte avvakta marknadens lösningar. Om vi ska nå ett jämlikt samhälle inom planetens gränser behöver vi en offensiv klimatpolitik som sker strukturerat, effektivt och socialt rättvist säger Marcus Wallin (V), ordförande och motionär.

Läs motionen i sin helhet här…