Nu kräver vi en granskning av kommunens årliga effektiviseringar!

Vänsterpartiet Alingsås kräver granskning av ständiga krav på effektivisering i skola och omsorg för att utvärdera konsekvenserna för kvaliteten, brukarna och medarbetarna. Vi är idag i behov av en öppen och ärlig debatt om vad som egentligen är effektiviseringar och vad som istället bör kallas besparingar eller nedskärningar.

Budgetminskningar utan koppling till reell besparingspotential, sänkta målsättningar eller direktiv om hur besparingarna ska genomföras, riskerar innebära sänkta ambitioner så som större barngrupper i förskolan, nedlagda träffpunkter för äldre eller minskade öppettider på fritidsgården. Otillräcklig kompensation för pris- och löneökningar riskerar leda till färre vikarier eller  vakanshållningar av anställningar i förskolan, skolan eller i äldreomsorgen, vilket gör att de anställda måste jobba hårdare för att klara målen och bevara kvaliteten

Många kommuner använder sig av så kallade generella effektiviseringar som innebär att förvaltningar åläggs sparkrav men utan att samtidigt sänka kraven, varken på verksamhetens kvalitet eller omfattning. Denna metod används även i Alingsås kommun. Metoden förutsätter att medarbetarna kan ändra arbetssätt så att sparbetingen kan genomföras. Från att tidigare ha pekat ut specifika områden som exempelvis lokaler, administration och konsulter, där kommunledningen ser möjlighet till effektiviseringar, är alltså kraven på effektiviseringar numera generella till sin karaktär.
I åratal har Alingsås politiker, ofta i tystnad, genomfört besparingar och nedskärningar inom Alingsås välfärd, men sagt att det inte ska påverka verksamheten. Oftast har besparingarna och nedskärningarna benämnts som ”effektiviseringar” nödvändiga förändringar eller omställningar. Daniel Filipsson (M), kommunalråd, sade i november 2019 följande om vart smärtgränsen går för kommunens besparingar och nedskärningar inom välfärden: ”När kvaliteten i verksamheten blir så lidande att det inte är rimligt att effektivisera mer.”

Vänsterpartiet har sedan länge, till skillnad från Filipsson (M) och övriga partier i Alliansen, höjt rösten om att smärtgränsen för besparingar och nedskärningar sedan länge är nådd. Vi har lyft problemen i nämnderna, kommunfullmäktige och på gator och torg, men nu kräver vi att Alingsås politiska ledning agerar. Efter dessa år av generella effektiviseringar är det hög tid att utvärdera konsekvenserna för kvaliteten, brukarna och medarbetarna.
Kravet om att utvärdera kommunens årliga effektiviseringar har även väckts av flera yrkesuppror inom Alingsås välfärd senaste tiden. Vi delar er åsikt, smärtgränsen är sedan länge nådd och ni förtjänar bättre arbetsvillkor! Därför har vi i en motion till kommunfullmäktige krävt en granskning av kommunens årliga ”effektiviseringar”. Förhoppningsvis finns ett blocköverskridande intresse av frågor som: har Alingsås kommuns generella effektiviseringar lett till att verksamheterna blivit effektivare eller är det bara nedskärningar?

För kontakt:
Martin Lindberg, gruppledare, (V)