Låt Ingaredsborna säga sitt!

Behovet av en ny skola i Ingared har varit på tal länge och inför valet har olika partier uttalat sig om att det bör byggas en F-9 skola i Ingared där det idag finns en F-6 skola. Det kanske vid första anblick låter som ett bra förslag, då eleverna i så fall inte skulle behöva resa in till Alingsås när de börjar sjuan. Men nu har Ingaredsborna själva lyft frågan och där råder inte alls denna övertygelse om att en F-9 skola är det bästa alternativet. Som boende i Ingared och som representant för Vänsterpartiet Alingsås vill jag därför lyfta denna viktiga fråga.

Idag kan man tydligt se en trend i Sverige med allt större skolenheter. Denna trend är definitivt inte bara av godo, även om det finns fördelar. Som så ofta handlar fördelarna dock till stor del om pengar. Det som det borde handla om är istället att skapa den bästa inlärningsmiljön för våra barn, och då är inte en stor skola alltid att föredra. Det kan till exempel skapa en större otrygghet, framförallt för de yngre barnen.

Ur ett lärarperspektiv är det också att föredra med en mindre skola där man har nära till samarbete med kollegor. Givetvis kräver det också tillräckligt många utbildade pedagoger per elev, en fråga vi i Vänsterpartiet redan driver.

Andra saker som kan påverkas om skolan utökas med tre stadier är att byggnaden kommer behöva bli betydligt större, troligtvis på bekostnad av utemiljön. Det är inte gynnsamt för eleverna som behöver en varierad utemiljö för välbefinnande och utveckling.

Något som de boende i Ingared lyfter är att det faktiskt är positivt för våra ungdomar att ta sig in till Alingsås när de börjar högstadiet då det både kan vara utvecklande och en möjlighet att börja träna på att bli mer självständig. Här kan det dock säkert råda delade meningar men det vore ändå tondövt av oss politiker att inte först stämma av detta med de boende i Ingared och ta reda på vad de faktiskt tycker i frågan.

Vi i Vänsterpartiet vill vill öka alingsåsarna inflytande över samhällsutveckling i stort och i smått. Därför bör vi låta Ingaredsborna säga sitt innan några beslut fattas över våra huvuden!

Sanna Dabolins, boende i Ingared som kandiderar för Vänsterpartiet i kommunvalet.