Vi säger nej till ombildningar och utförsäljningar!

I AT 28/1 kunde en läsa att Alingsåshems styrelse fattat inriktningsbeslut om att sälja 6 lägenheter på Lendahlsgatan 2D samt ombilda 19 kooperativa hyresrätter i Hökanäbbet till bostadsrätter.

Vänsterpartiets (V) representant i styrelsen reserverade sig dock mot beslutet. När AT slutet av året 2020 intervjuade vår gruppledare Martin Lindberg om vilka de hetaste politiska frågorna skulle bli år 2021 lyftes just allmännyttan och att frågan om hur vi ska finansiera vårt bostadsbyggande måste lösas. Men problemet löses inte genom att sälja eller leka affär med alingsåsarnas hem.

Vänsterpartiet ser med oro på hur kommunstyrelsen, under ledning av Daniel Filipsson (M), bedriver bostadspolitik. Eller snarare inte bedriver någon.

Ägardirektiven som styr Alingsåshems verksamhet är bristfällig, särskilt gällande processen kring hur försäljningar av bostäder skall gå till. I ägardirektiv står det att bolaget får ”köpa och sälja fastigheter för att uppfylla ändamålet med verksamheten” med undantag för frågor av principiell beskaffenhet eller frågor av större vikt. Definition eller underlag saknas dock för vilka frågor som är av större vikt. Vänsterpartiets bestämda åsikt är att sälja människors hem är av principiell beskaffenhet och är en fråga av större vikt. Vilket innebär att beslut som innebär försäljning eller ombildning i Alingsåshem bör beslutas om i kommunfullmäktige.

Vi vet sedan länge att högerstyret försökt driva fram försäljningar av lägenheter. Det är en medveten politik på lokal och nationell nivå från högern som tvingar fram ekonomiska situationer där utförsäljningar och ombildningar presenteras som lösningar. Men vi har bättre förslag och lösningar för att lösa problemen. Låt oss därför ha en öppen debatt om Alingsåshem och kommunens bostadspolitik. Vi anser att kommunen behöver fler hyresrätter som folk har råd med, inte fler bostadsrätter och högre hyror. Vi behöver värna om våra lägenheter – därför motsätter vi oss utförsäljningar och ombildningar!

Vänsterpartiet Alingsås