Socialdemokraterna sviker sina vallöften

Inför valet 2018 lovade Socialdemokraterna sina väljare i Alingsås att de värnade om allmännyttan och att inte sälja ut Alingsåshem. Vi vänsterpartister trodde på Socialdemokraterna i Alingsås löfte om att inte sälja människors hem och försvaga allmännyttans bostadsförförsörjningsansvar.
Vi vet att det är centrala moraliska och politiska värderingar hos Socialdemokraternas medlemmar och väljare i Alingsås. Även efter valet 2018 har den Socialdemokratiska ledningen i Alingsås bedyrat att de vägrar acceptera försäljning av allmännyttan. För oss i Vänsterpartiet har det känts bra att ha allierad inom bostadspolitiken och värnandet av vår gemensamma allmännytta.
Därför var det med stor bestörtning och besvikelse när Kommunstyrelsen, med Simon Waern (S) som oppositionsråd den 8 mars beslutade att öppna upp för utförsäljningar av allmännyttan. Vänsterpartiet stod ensamma i försvarandet av allmännyttan och där står vi nu inför Kommunfullmäktige (KF) den 31 mars.
För nu på onsdag ska kompletteringen till Alingsåshems ägardirektiv debatteras och förslag till beslut är att öppna upp för försäljning av hundratals lägenheter kommande åren. Beslutet innebär dessutom att samtliga partier i KF, förutom Vänsterpartiet, vill flytta beslutet från medborgarnas inflytande och insyn in i slutna styrelserum.
Vi tycker att Socialdemokraterna, tillsammans med Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna är skyldiga Alingsåshems hyresgäster att kunna stå för sin politik och inte gå bakom ryggen på alingsåsare.
Att S nu väljer att fullt ut ta klivet över till den samlade borgerligheten, bryta tidigare löften och gå emot grundläggande socialdemokratiska värderingar är oroväckande inför kommunvalet 2022.
Vi vet att den absoluta majoriteten av era medlemmar och väljare inte står bakom den här politiken. Låt oss tillsammans höja våra röster, ta strid för allmännyttan och stoppa hotet om utförsäljningar av allmännyttan!
/ Vänsterpartiets Alingsås bostadspolitiska utskott