Uttalande om samarbetet mellan Vänsterpartiet Alingsås och Socialdemokraterna

Idag (26 april) fick vi information från Anton César, ordförande för Socialdemokraterna i Alingsås (S), att deras styrelse fattat beslut om att bryta alla samarbeten med Vänsterpartiet Alingsås (V).
Beslutet från Socialdemokraternas styrelse är ett resultat av att Vänsterpartiet Alingsås har drivit opinion mot Socialdemokraternas beslut om att rösta ja till att sälja Alingsåshems lägenheter.
På Kommunfullmäktige 31 mars röstade S, tillsammans med C, L, MP, M och SD, ja till att sälja hyresgästers hem och öppnade därmed upp för utförsäljning av Alingsåshem.
Vi i Vänsterpartiet röstade som enda parti nej till försäljningar av människors hem och att öppna upp för utförsäljning av allmännyttan.
Samtliga partier lovade i valet 2018 att inte sälja en enda lägenhet. Vänsterpartiet värnar demokrati och medborgarnas inflytande, därför vill vi att partierna för en ärlig och öppen debatt som alingsåsarna kan följa. Det är viktigt att alla partier öppet kan stå för sina åsikter. Vänsterpartiet har konsekvent drivit opinionsbildning för att informera våra kommuninvånare om hur partierna agerar och röstar i kommunfullmäktige och kommunstyrelse.
Vi har därefter fört en dialog med Socialdemokraterna i Alingsås om våra partiers olika ställningstaganden och kommunikationen kring dessa, något som fått Socialdemokraterna att reagera väldigt starkt. I denna dialog mellan våra partier så tydliggjorde Socialdemokraterna att man skulle avbryta allt samröre mellan våra partier om vi inte slutade kritisera deras agerande i frågan om försäljningen av allmännyttan.
Men Vänsterpartiet står för sin politik. Vi representerar de alingsåsare som röstade på oss i valet, och förvaltar det förtroendet genom att vara tydliga och raka i vår politik och vårt agerande, och vi har våra medlemmars stöd i detta.
Att Socialdemokraterna nu väljer att avbryta sitt samarbete med oss kan vi bara beklaga. I en tid då Alingsås förtjänar en aktiv och högljudd oppositionspolitik för att stoppa högerns besparingar och hot om utförsäljningar så väljer dock Socialdemokraterna att stänga dörren till oss och splittra oppositionen, något som endast gynnar borgerligheten och Sverigedemokraterna.
Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har en lång historia av ett givande samarbete, både i de olika nämnderna och i kommunfullmäktige där vi ofta är överens.
Vi tycker därför det beslut som styrelseledamöterna i Socialdemokraternas fattat är dåligt för Alingsås och dåligt för den politiska oppositionen. Som ett svar på att Socialdemokraternas ordförande i sociala medier uppmanade våra medlemmar att lämna Vänsterpartiet vill vi påminna om att många värderingar är gemensamma för våra partier.
Vi avslutar det här uttalandet med att tydliggöra att socialdemokrater är välkomna till samarbete med oss.
Alla alingsåsare är välkomna att bli medlemmar hos Vänsterpartiet. Vi måste stå enade i kampen för ett gott samhälle.

/ Vänsterpartiet Alingsås styrelse