NU RÄDDAR VI SPÄDBARNSVERKSAMHETEN!

Efter beslut i Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsnämnd får Spädbarnsverksamheten i Alingsås vara kvar, men tyvärr bara i ett år till. Spädbarnsverksamheten är en stabil verksamhet som i över 30 år har stöttat nyblivna mammor. Kommunen räddade verksamheten från nedläggning för fyra år sedan genom att medfinansierad den till 30 procent.
Nu säger regionen att för att avtalet ska förlängas ytterligare ett år behöver Alingsås kommun finansiera verksamheten med 50 procent.
Vi delar barnmorskornas och föräldrarnas känslor och åsikter om verksamhetens viktiga syfte och dess positiva effekter på barnen och familjerna.
Vi har under lång tid höjt våra röster och varnat för kommunens nedskärningspolitik och slakt av socialnämndens budget. Därför skjuter vi alltid till mest pengar i vår budget av kommunens partier för att stärka den sociala omsorgen i kommunen.
Därför kommer vi agera för att rädda spädbarnsverksamheten samt etablera en ny familjecentral eller liknande verksamhet för att fylla det behov som finns i kommunen. Vi kommer därför i vår vår kommande budget fullt ut finansiera för det. Om vår budget inte går igenom kommer vi driva frågan vidare politiskt, med förhoppning att övriga partier då stödjer oss. För det förtjänar Alingsås barn och föräldrar.

Vi måste investera, inte göra besparingar i människors liv!

/ Martin Lindberg, gruppledare (V), Maria Adrell, ledamot Socialnämnden (V) och Vänsterpartiet Alingsås styrelse