Nämndinitiativ om hälsoscheman inom äldreomsorgen

Tisdag 29/3 lämnade Vänsterpartiet Alingsås in ett nämndinitiativ till vård och omsorgsnämnden för att få information och sammanställning över hur arbetet för vård och omsorgspersonal organiseras.

Nämndordföranden Eva-Lotta Pamp (M) omformulerade dock vårt första yrkande och hela nämnden förutom Vänsterpartiet röstade ner yttrande 2 och 3.

Därför skickade Vänsterpartiets ledamot även in en protokollsanteckning men en liten seger är att nämnden nu ska göra en översyn av hur arbetet för personalen inom vård och omsorg organiseras.

Läs hela nämndinitiativet här nedan

Sedan Alingsås kommun beslöt att införa så kallade hälsoscheman för bland annat nattpersonal, har det debatterats flera gånger. Hälsoscheman innebär att arbetstiden per pass förkortas, utan att heltidsmåttet förändras. I realiteten betyder det att fler nätter behöver arbetas per schemaperiod, tiden för återhämtning minskas. Samtidigt innebär det verksamheten kan bemannas utan att fler personer anställs, personalen pressas hårdare.
Vi i Vänsterpartiet tycker att det är viktigt att kommunen anstränger sig för att behålla personal och vara en attraktiv arbetsplats så att nyrekrytering kan ske. Med tanke på att Vård och omsorgsnämnden har det yttersta arbetsmiljöansvaret för personalen yrkar vi på följande:

Förslag till beslut

1. Förvaltningen får i uppdrag att återkomma till nämnden med en sammanställning över hur arbetet för vård och omsorgspersonal organiseras. Hur långa arbetspass och hur många arbetspass har de som arbetar natt, samt de som arbetar dag, respektive kväll?
2. Sammanställningen ska göras i nära dialog med berörd facklig organisation.
3. Uppdraget återrapporteras till nästkommande nämndsammanträde.

Maria Stern, Vänsterpartiet
Peter Lundgren, Vänsterpartiet