Dags för riktiga satsningar på elevhälsan & sociala omsorgen!

Att Vänsterpartiet är det partiet i Alingsås som satsar mest på elevhälsan och den sociala omsorgen är ingen nyhet. I vår budget lade vi flera miljonsatsningar för att stärka elevhälsan och kommunens förebyggande verksamheter. Tyvärr har kommunens högerstyrets nedskärningspolitik fortsatt och kraftigt urholkat möjligheterna för att hjälpa och stötta barn och familjer i behov.

Kommunen meddelade nyligen om ett ”nytt” arbetslag för att i ett tidigt skede fånga upp elever med hög frånvaro och få tillbaka dem till förskolan och skolan så att de kan fullfölja sina studier. Teamet skall bestå av en psykolog, en socionom och en specialpedagog. En fältsekreterare anställs på socialförvaltningen för att delvis arbeta med teamet.

Vänsterpartiet välkomnar initiativet, men samtidigt som den här ”satsningen” görs har Alliansen dragit ner Socialnämndens (SN) resurser med över 20 % senaste året. Barn och ungdomsnämnden (BUN) har i flera år tvingats till stora besparingar med många miljoner fler än vad den här ”satsningen” innebär. Enligt BUNs egna budget för 2021 skall minst 4,5 tjänst tas bort, något vi hör rapporter om från skolpersonal och föräldrar.

Det här är falskspelet att med ena handen skära ned SN förebyggande arbete till noll och intet, samtidigt som man med andra handen tillför BN en bråkdel tillbaka för just detta och sen kallar det en satsning, är beklämmande. En satsning är något utöver det som redan existerar, det här är därmed ingen satsning, utan ett försök att dölja politikens nedskärningspolitik.

Det är just därför vi vill att kommunen tillsätter en extern granskning av Alingsås årliga effektiviseringar. Vi behöver få svar på vad som är effektiviseringar och vad som är besparingar och nedskärningar, samt vilka konsekvenser de får för oss som arbetar och lever i Alingsås. Låt oss ha en ärlig debatt och granska Alingsås politiken, det förtjänar alingsåsarna, vilket vi hoppas övriga partier kommer stödja oss i!

/ Stina Karlsson (V), Marcus Wallin (V)