Marknadshyror ett hot mot oss kvinnor!

Arbetet med att stoppa mäns våld mot kvinnor måste genomsyra hela samhället. Mäns våld mot kvinnor är det grövsta uttrycket för den ojämlika fördelning av makt som råder mellan könen.

Fem kvinnor har inom loppet av tre veckor dödats i Sverige, i de flesta av fallen av någon de kände. Eller 300 kvinnor de senaste tjugo åren om vi väljer ett längre perspektiv. Det är en dödlig pandemi som kräver krisåtgärder, både för att förebygga så ingen man tar sig rätten att bruka våld men även reaktivt för att lagföra våldsamma män och skydda våldsutsatta kvinnor. Tyvärr kommer straffåtgärderna ofta försent, när kvinnan redan misshandlats eller mördats. För att på allvar stoppa våldet mot kvinnor måste vi samtidigt minska de ekonomiska och sociala klyftorna i Sverige.

I bostadsbristens Sverige tvingas många kvinnor leva kvar i en våldsam relation för att inte riskera hemlöshet. Att dessa kvinnor, och många gånger även barn, måste leva vidare med förövaren, ökar risken för grovt fysiskt och psykiskt våld. Kvinnor som anmäler eller lämnar sin förövare och hamnar på en kvinnojour blir ofta kvar där längre än väntat just för att det saknas bostäder. Hela livet sätts på paus och ökar risken för att kvinnan återvänder till den våldsamma relationen.

Om möjligheten för kvinnor att ta sig ur våldsamma relationer till stor del bygger på möjligheten att få en egen bostad, är rätten till bostad en särskilt viktig fråga i arbetet med att stoppa mäns våld mot kvinnor. Med en egen bostad kan våldsutsatta kvinnor börja ett nytt liv utan att vara beroende av den våldsamma mannen.

Att det nu öppnas upp för fri hyressättning i nyproduktion och på sikt för marknadshyror är mycket illavarslande. Marknadshyror skulle försämra kvinnors ekonomi och minska möjligheterna att finna en trygg plats, fri från våld i en egen bostad.

Det kan vi vänsterpartister aldrig acceptera och kräver därför att planerna på marknadshyror och fri hyressättning skrotas!

/ Feministiska nätverket Vänsterpartiet Alingsås