Stöduttalande till Palestina

De senaste dagarna har Palestina utsatts för en upptrappning av våld från ockupationsmakten Israel. Attackerna växte fram efter ett israeliskt domstolsbeslut om att vräka Palestinier från sina hem i stadsdelen Sheikh Jarrah i Östra Jerusalem. Palestinsk mark som den israeliska staten och bosättarorganisationer tycker jag sig ha rätt till. Helt utan hänsyn till folkrätten och mänskliga rättigheter.
Som ett direkt resultat står just nu 195 palestinier, däribland många barn, inför omedelbart hot om vräkning.
Det är tydligt att Israel brutit mot, och fortsätter bryta mot, internationell humanitär rätt i sitt fördrivande av palestinier från sina hem. Det som pågår är en slags etnisk rensning, en kolonialism som legitimeras av västvärlden. Israels ockupation av Palestina är brutal och rättsvidrig, med syfte att omöjliggöra ett liv i frihet för palestinierna, och den upprätthålls genom avhumaniserande och rasism.
Vänsterpartiet Alingsås kräver att man upphör med ockupationen och står i solidaritet med de palestinska protesterna!

Vänsterpartiet Alingsås Styrelse
2021-05-11