Stoppa ohälsosamma scheman!

Hallå där Malin Prelog, medlem i Vänsterpartiet och undersköterska inom äldreomsorgen sedan 30 år. Malin är en av alla anställda inom hemtjänsten och äldreomsorgen i Alingsås som senaste året protesterat mot kommunens beslut om schemaförändringarna.

I Vänsterpartiets budget tillförde vi resurser för att möjliggöra ett stopp av schemaförsämringarna. Vi delar personalens kritik och delar Kommunals åsikt om att schemaförsämringarna är ett resultat av den politiska ledningens besparingar.

Varför är personalen kritiska mot schemaförändringarna?
– För att arbetsgivaren skall erbjuda rätt till heltid, utan att kompensera det ekonomiskt, vilket innebär att kvällspersonalens arbetstid förlängs med en timma och nattpersonalens schema minskas med en timma. Det resulterar i nattpersonalen måste jobba fler nätter på en 6-veckorsperiod. Det ger mindre tid för återhämtning, som forskning visat är viktigt för att minska fysisk- och psykisk ohälsa. Förändringarna kommer försämra arbetsmiljön för samtliga skiften!

Hur upplever du dialogen mellan er och förvaltning samt politiker?
– Istället för att göra personalen delaktiga så lyssnar de inte på oss överhuvudtaget. Försämringar på grund av ekonomin har pågått under flera år och arbetsmiljön är redan extremt ansträngd och stressig. Vi känner att arbetsglädjen försvinner mer och mer och nu pratar många kollegor om uppsägning.

Hur ser du på äldreomsorgens framtid?
– Jag älskar verkligen mitt jobb. Nattpatrullen är och har varit lärorik, glädjefull och spännande. Men åratal av besparingar skapar en ohållbar situation, både för arbetsmiljön men även för vårdtagarna. Arbetsglädjen försvinner mer och mer, stressen skapar osämja i arbetsgrupperna och nu pratar många kollegor om att säga upp sig. Istället för att satsa på äldreomsorgen handlar allt om besparingar.

Du blev ju nyligen medlem i Vänsterpartiet efter 30 år som undersköterska, vad fick dig att fatta beslut om att bli medlem i Vänsterpartiet?

– För jag har gnällt så mycket på politiker och man skall inte gnälla om man inte vill göra nåt åt det. Politikerna måste börja lyssna på oss arbetare och förstå att äldreomsorgens budget måste styras av människors behov, inte orimliga små ekonomiska ramar. Vänsterpartiet är det partiet i Alingsås som helhjärtat slutit upp bakom personalens kritik och krav.

Vill du också ta kampen för bättre scheman inom äldreomsorgen? Bli medlem här!