aktuellt

Alliansen och SD:s ledamöter i Samhällsbyggnadsnämnden bör avgå!

Alingsås förtjänar det bästa och ska representeras av politiker som skapar förtroende.  Håller du med oss?
Bli medlem idag, klicka här → Bli medlem!

Vi förväntar oss att Alliansen och Sverigedemokraternas ledamöter i Samhällsbyggnadsnämnden avgår!

Granskningen av samhällsbyggnadsnämnden är klar och innehåller svidande kritik mot kommunens hantering av bygglov. 83 procent av de granskade 65 besluten anses strida mot gällande lagstiftning. Granskningen visar att majoriteten av partierna i nämnden har haft en bristande rättstillämpning, samt ignorerat de lagar och regler som gäller för en myndighetsutövande nämnd.

Granskningen visar med all tydlighet på en bristande rättstillämpning som fått fortgå under Moderaternas ordförandeskap i kommunstyrelsen och Centerpartiets ordförandeskap i samhällsbyggnadsnämnden

Därför förväntar sig Vänsterpartiet Alingsås gruppledare Martin Lindberg tillsammans med partiföreningens styrelse att Alliansen och Sverigedemokraternas ledamöter i Samhällsbyggnadsnämnden avgår.

Vår gruppledare Martin Lindberg kommenterar här granskningen:

Det är allvarlig kritik som framförs i granskningen och visar utan tvekan på att en majoritet av partierna i Samhällsbyggnadsnämnden inte har tagit hänsyn till de lagar och regler som gäller för en myndighetsutövande nämnd. Hanteringen av bygglov har allvarligt skadat medborgarnas förtroende för nämnden och för att vi ska kunna komma vidare måste Alliansens och SD:s ledamöter avgå.

Socialdemokraternas ledamöter har redan avgått från nämnden på uppmaning av sin partistyrelse, och nu förväntar vi oss att övriga partier tar samma ansvar. Sedan krävs det ett gediget arbete av dessa partier för att få tillbaka medborgarnas förtroende för nämndens rättstillämpning.

/ Martin Lindberg, gruppledare (V) & Marcus Wallin, ordförande (V)