Kvinnosjukvården är underfinansierad: Vi kräver säkra förlossningar nu!

Kvinnosjukvården är underfinansierad. Vi kräver säkra förlossningar nu!

Den internationella kvinnodagen, 8 mars, står för dörren och trots att det nu gått 100 år sedan kvinnor för första gången fick rösta till riksdagen är det fortfarande alldeles för många feministiska frågor kvar att kämpa för. Det är en feministisk fråga som sticker ut och som engagerar oss lite extra just nu. Förlossningsvården är i kris. Pandemin har med all tydlig önskvärdhet belyst de problem vi länge sett i välfärden. Kvinnor, som dominerar i välfärdsyrken, gick på knäna under usla arbetsförhållanden redan innan pandemin. Kvinnosjukvården är underfinansierad och barnmorskorna har i åratal larmat om dåliga arbetsvillkor och en hotad patientsäkerhet. Förlossningsavdelningen kallas ofta skämtsamt för en bebisfabrik och tyvärr är det väl mer eller mindre vad den kommit att bli i eran av New Public Management.

Barnmorskorna har alltid varit ett stridbart släkte. Medan sjuksköterskorna i början av 1900-talet kom från borgerliga, välbärgade familjer kom barnmorskorna från arbetarklassen. När förlossningar hospitaliserades under mellankrigstiden klagade läkarna på barnmorskornas brist på “fina sätt”. Barnmorskorna tog kampen för kvinnornas rätt till säkra förlossningar redan då. Tyvärr behövs det än idag. Runt om i landet säger barnmorskor upp sig i protest mot den ohållbara situationen som råder i förlossningsvården. Barnmorskor går ut på gator och torg och tar striden för sig själva, sina kollegor, för födande och barn. I den moderatledda Västra Götalandsregionen är det dock viktigare att hålla skatterna nere och gynna privata vårdgivare än att säkra arbetsmiljön för barnmorskorna eller patientsäkerheten för gravida. Förlorarna är du och jag, vi som behöver vård, vi som är gravida, ja alla vi som någon gång fötts samt alla de välfärdsarbetare som fått utstå oändliga stålbad av nedskärningar och sparkrav. Barnmorskorna som fått vända ut och in på sig, hoppa över rasten, jobba extrapass och springa fortare mellan rummen med födande kvinnor i värkarbete.

Vi stöttar barnmorskorna på förlossningen och vill att de ska få igenom sina krav på bättre arbetsmiljö och ökad patientsäkerhet. För det betalar vi gladeligen mer i skatt. Fast allra bäst vore ju att ta från de rika och ge till den fattiga och utarmade välfärden.

Elin Rutqvist, gravid

Moa Nadolski, barnmorska