Debattartikel: Alingsås invånare förtjänar en korrekt och rättssäker prövning av bygglov

Det har nu snart gått en månad sedan vi fick till oss den väl underbyggda granskning av samhällsbyggnadsnämnden som kommunstyrelsen beställde. Debatten har gått het på tidningens debattsidor, och flera av partierna i nämnden har gjort det enda hederliga och tagit sitt ansvar för den katastrofala syn på myndighetsutövning som präglat besluten under de senaste åren. Dock inte de huvudansvariga  från Centerpartiet, ej heller Liberalerna.

Men trots de dimridåer som företrädare för Centerpartiet gjort sitt bästa för att lägga över ärendet, så måste man hålla sakfrågan i åtanke. Förtjänar Alingsås invånare en korrekt och rättssäker prövning av bygglov? På Centern låter det ju tvärtom som att så länge ingen överklagar så har man gjort rätt! Detta är ju en absolut häpnadsväckande inställning till rättsutövning. För en myndighetsnämnd är det A och O att man följer både lag och rättspraxis. Att fatta beslut som man på förhand vet strider mot gällande rättspraxis är både rättsosäkert och fel. Antingen har Centerpartiet inte förstått hur rättstillämpning fungerar i Sverige, eller så har man helt enkelt beslutat sig för att strunta i det. Jag vet inte vilken av dessa två förklaringar som är värst.

Kommunen sysslar med avsevärt mer myndighetsutövning än bygglov, och precis som att våra invånare förväntar sig att exempelvis socialnämnden utövar sin roll och fattar beslut i överensstämmande med lagar och högre instansers vägledning av hur lagen ska tolkas så tror jag att man vill att detta även ska gälla samhällsbyggnadsnämnden. Alternativet är ju godtycke, risk för korruption, och att medborgarna tappar förtroendet för att kommunen på ett korrekt sätt hanterar deras ärenden.

Den hemmasnickrade praxis som Centern under sitt styre av samhällsbyggnadsnämnden byggt måste jämnas med grunden, men det kan inte ske på ett ordentligt sätt innan byggherren Centerpartiet och underleverantör Liberalerna tar sitt ansvar och avgår från nämnden.

Martin Lindberg, gruppledare Vänsterpartiet Alingsås